نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره
آزمون پیشرفت تحصیلی استان اصفهان

 

 

           سال 1394  علوم 7و8و9

 

دانلود



:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 5 بهمن 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره
آزمون میان ترم اول-علوم نهم-1394

 

دانلود



:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 5 بهمن 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره
آزمون علوم تجربی نوبت اول 1394-پایه هفتم

 

دانلود

 

 



:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 5 بهمن 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره
آزمون علوم تجربی نوبت اول 1394-پایه هشتم

 

دانلود

 

 



:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 5 بهمن 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره
آزمون علوم تجربی نوبت اول 1394-پایه نهم

 

دانلود

 



:: بازدید از این مطلب : 8
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 5 بهمن 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره
ساخت جک هیدرولیکی با توضیح به زبان انگلیسی

 

دانلود



:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 5 بهمن 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره
آموزش لقاح مصنوعی در گل ارکیده و

 

تشکیل گل های دو رنگ

 

دانلود



:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 5 بهمن 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره
ماده ي زمينه اي بين سلول هاي استخواني شامل كلسيم و فسفر و رشته هاي پروتئيني است.
ماده ي كلسيم و فسفر استخوان را در برابر فشار مقاوم مي سازدو رشته هاي پروتئيني كه در بين ماده كلسيم و فسفر پراكنده است مقاومت استخوان در برابر ضربه زيادتر مي كند.
اگر يك تير سيماني برق را در نظر بگيريد ماده بتوني آن تير را در برابر فشار و ميل گردهاي دروني بتن مانند رشته هاي پروتئيني استخوان آن را در برابر ضربه مقاوم مي سازد.



:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 5 بهمن 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره

فرق فلز و نافلز از نظر الکترون لایه ظرفیت

سلام
در مورد فلزها گفته میشود یکی از خصوصیات اصلی آنها این است که در لایه ظرفیت حداکثر 3 الکترون دارند
یعنی عنصری که 4 و بیشتر الکترون در لایه ظرفیت دارد نافلز محسوب میشود

حال در مورد عنصرهای واسطه که همگی فلزاند چه میتوان گفت

مثلا عنصری را در نظر بگیریم که در گروه 7 فرعی است (منگنز) اگر بگوییم که این عنصر در لایه ظرفیت 7 الکترون دارد باید میل به گرفتن الکترون دیگر و رسیدن به آرایش ***ایدار 8تایی را داشته باشد
در صورتی که این (یعنی میل به گرفتن الکترون ) با خصوصیات فلز بودن در تناقض است

حال سوال اصلی این است که واقعا تعداد الکترون های ظرفیت عناصر واسطه را بر چه اساس تعیین میکنند
تعداد الکترونهای لایه s
یا تعداد الکترونهای لایه d
یا تعداد الکترونهای لایه s&d
واقعا و بدون تعارف تعداد الکترونهای لایه ظرفیت هر اتم را با توجه به زیر لایه های الکترونی درگیر در مبادله الکترون و یا تشکیل پیوند تعیین می کنند مثلا در عناصر واسطه چون از زیر لایه 3d هم می توان الکترون گرفت بنابراین تعداد الکترونهای 3d هم جزوئ الکترونهای ظرفیت محسوب می شود.

در ضمن توضیح اولی تون فقط در مورد عناصر اصلی است نه واسطه


:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 5 بهمن 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره

ترتيب پر شدن زيرلايه ها با الكترون: (به ترتيب افزايش سطح انرژي)

 

1s2→2s2→2p6→3s2→3p6→4s2→3d10→4p6

5s2→4d10→5p6→6s2→4f14→5d10→6p6→7s2→…

روش آفبا


الف ) الكترون ها به ترتيب در اوربيتال هايي جاي مي گيرند كه كم ترين سطح

انرژي را داشته باشند.




 

 



:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 5 بهمن 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره

نوشتن آرایش الکترونی عناصر

قدم اول : شناخت اعداد کوانتومی

n = عدد کوانتومی اصلی

نشان دهنده : لایه اصلی , تعداد زیر لایه ها , سطح انرژی لایه ها , اندازه اوربیتال ها

n = از 1 تا حداکثر 7


پیدا کردن تعداد اوربیتال و الکترون در لایه اصلی

تعداد اوربیتال در لایه اصلی = n2

تعداد الکترون در لایه اصلی = 2n2


L= عدد کوانتومی اوربیتالی

نشان دهنده : زیر لایه , شکل اوریتال , تعداد اوربیتال


:: بازدید از این مطلب : 8
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 5 بهمن 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f2/Animati3.gif



:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 5 بهمن 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره

مقدمه

منشا تکاملی جانوران نامشخص است. در اشتقاق یافتن آنها از آغازیان عالی تقریبا تردیدی وجود ندارد. اما در حال حاضر تعیین گروهی از آغازیان که اجداد مستقیم جانوران بوده‌اند غیر ممکن است. بیشتر جانوران مانند اغلب گیاهان دارای ساختمان پرسلولی و پیچیده‌ای هستند که دارای بافتها و اندامهای مختلف هستند. زیر شاخه مهره‌داران پیشرفته‌ترین جانوران محسوب می‌شوند.


تصویر

 

خصوصیات زیر شاخه مهره‌داران

بدن دارای سر ، تنه و دم است. اسکلت داخلی دارند و مغز در داخل جمجمه محصور است. جنین نوتوکورد دارد و جانور بالغ دارای نوتوکورد و یا ستون فقرات است. آبششهای حلقی یا شش دارند. دستگاه گردش خون بسته است. قلب دارند و خون دارای گلبولهای سفید و هموگلوبین در گلبولهای سرخ است. دستگاه لنفاوی دارند. دارای کبد و دستگاه و غده‌های داخلی پیشرفته هستند. حدود 50 هزار گونه دارند. این زیر شاخه جزء شاخه طنابداران است. از آنجا که این شاخه شامل انسانها و جانورانی است که اهمیت زیادی برای انسان دارند از هر نظر جالب توجه‌تر از بقیه شاخه‌های جانوری هستند.



:: بازدید از این مطلب : 8
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 5 بهمن 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره
برای دانستن اطلاعات ضروری در ماه مبارک رمضان به سایت زیر مراجعه فرمایید.

http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=65867



:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 5 بهمن 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره
برای آگاهی و اجرای 33 آزمایش جذاب علمی خانگی به سایت زیر مراجعه نمایید .

 

http://www.oloom.ir/Download/azemayesh-khanegi.pdf

 



:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 5 بهمن 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره

https://www.uplooder.net/files/f30483a2a6b34dbb22d6b9924626b83b/وسایل-آزمایشگاه.pdf.html

 



:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 5 بهمن 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره
شباهت قارچ و گوش انسان
برای دیدن بقیه تصاویر به ادامه مطالب بروید 


:: بازدید از این مطلب : 43
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 8 شهريور 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره
جزیره ای عجیب روی زمین

سوکوترا یک مجمع الجزایر کوچک یمنی از چهار جزیره در مکانی پرت در اقیانوس هند و از یک سو نزدیک ساحل شاخ آفریقا قرار دارد و حدود 350 کیلومتر از جنوب شبه جزیره عربی فاصله دارد. سوکوترا یکی از دورافتاده ترین مکان های روی زمین و منطقه ای اقلیمی است. دارای زمین های ساحلی هموار با فرم های باریک، فلات های آهکی با غارها و کوه هایی با ارتفاع 1.525 متر بالاتر از سطح دریا. 

 دیدن بقیه تصاویر رادر ادامه مطالب  به شما پیشنهاد می کنم 


:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 8 شهريور 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره
تصاویری زیبا از ماهی‌های مرکب با بدن‌های رنگین
سرپایان از پوست شفاف با رنگ‌دانه‌هایی موسوم به کروماتوفورها برخوردارند که شبیه لکه‌ها یا دانه‌های کوچک است. آنها از سلولها برای تغییر شکل استفاده می‌کنند تا بتوانند جفت را به سمت خود جذب کنند.

 

تاد بریتل این تصاویر زیبا را در یکی از چندین سفر اکتشافی خود به دریا ثبت کرده است.

 

بریتل در قایقی در برمودا بزرگ شده و اقیانوس ، همراه همیشگی او بوده است. وی غواصی را از 12 سالگی آغاز کرد و سپس با تجهیزات عکاسی در سال 2008 به ثبت زیبایی‌های زیر آب در کشور پالائو پرداخت.

 

تصاویر بریتل در نشریات تجاری و بازرگانی منتشر شده و وی همچنین توانسته در چندین رقابت بین‌المللی برنده شود.

 

ماهی مرکب دم‌کل شبیه سپیداج است. این ماهیها حیوانات کوچکی هستند که از هشت بازوی مکنده و دو شاخک برخوردارند.

 

آنها در آبهای کم عمق ساحلی اقیانوس آرام، برخی بخشهای اقیانوس هند و همچنین دماغه Peninsula در آفریقای جنوبی زندگی می‌کنند.

 

این ماهیها مانند سپیداجها تنها با استفاده از باله‌ها یا رانش به جلو با جهش مایع از عقب می‌توانند شنا کنند.

 

انتهای پیام

 

 

تصویر یک ماهی مرکب دم‌کل
بقیه در ادامه مطالب 


:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 8 شهريور 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره
چشمه

 

منظومه شمسی

لایه های زمین

قنات

فسیل

فسیل

شهاب

شناسایی کانیها

دنباله دارها

چشمه

چرخه آب

انفجار بزرگ

عوامل موثر بر میزان آب جاری



:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 8 شهريور 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره
لایه های زمین

 

منظومه شمسی

چرخه آب

چشمه

دنباله دارها

شناختن سنگ ها

شهاب



:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 8 شهريور 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره
دیدن تصاویر را ازدست ندید 

تصاویری ناب وبسیار زیبا از اعماق اقیانوس ها 

برای مشاهده اینجا کلیک کنید 



:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 8 شهريور 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره

فرق فلز و نافلز از نظر الکترون لایه ظرفیت

سلام
در مورد فلزها گفته میشود یکی از خصوصیات اصلی آنها این است که در لایه ظرفیت حداکثر 3 الکترون دارند
یعنی عنصری که 4 و بیشتر الکترون در لایه ظرفیت دارد نافلز محسوب میشود

حال در مورد عنصرهای واسطه که همگی فلزاند چه میتوان گفت

مثلا عنصری را در نظر بگیریم که در گروه 7 فرعی است (منگنز) اگر بگوییم که این عنصر در لایه ظرفیت 7 الکترون دارد باید میل به گرفتن الکترون دیگر و رسیدن به آرایش ***ایدار 8تایی را داشته باشد
در صورتی که این (یعنی میل به گرفتن الکترون ) با خصوصیات فلز بودن در تناقض است

حال سوال اصلی این است که واقعا تعداد الکترون های ظرفیت عناصر واسطه را بر چه اساس تعیین میکنند
تعداد الکترونهای لایه s
یا تعداد الکترونهای لایه d
یا تعداد الکترونهای لایه s&d
واقعا و بدون تعارف تعداد الکترونهای لایه ظرفیت هر اتم را با توجه به زیر لایه های الکترونی درگیر در مبادله الکترون و یا تشکیل پیوند تعیین می کنند مثلا در عناصر واسطه چون از زیر لایه 3d هم می توان الکترون گرفت بنابراین تعداد الکترونهای 3d هم جزوئ الکترونهای ظرفیت محسوب می شود.

در ضمن توضیح اولی تون فقط در مورد عناصر اصلی است نه واسطه


:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 8 شهريور 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره

ترتيب پر شدن زيرلايه ها با الكترون: (به ترتيب افزايش سطح انرژي)

 

1s2→2s2→2p6→3s2→3p6→4s2→3d10→4p6

5s2→4d10→5p6→6s2→4f14→5d10→6p6→7s2→…

روش آفبا


الف ) الكترون ها به ترتيب در اوربيتال هايي جاي مي گيرند كه كم ترين سطح

انرژي را داشته باشند.




 

 



:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 8 شهريور 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره

نوشتن آرایش الکترونی عناصر

قدم اول : شناخت اعداد کوانتومی

n = عدد کوانتومی اصلی

نشان دهنده : لایه اصلی , تعداد زیر لایه ها , سطح انرژی لایه ها , اندازه اوربیتال ها

n = از 1 تا حداکثر 7


پیدا کردن تعداد اوربیتال و الکترون در لایه اصلی

تعداد اوربیتال در لایه اصلی = n2

تعداد الکترون در لایه اصلی = 2n2


L= عدد کوانتومی اوربیتالی

نشان دهنده : زیر لایه , شکل اوریتال , تعداد اوربیتال


:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 8 شهريور 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f2/Animati3.gif



:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 8 شهريور 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره

مقدمه

منشا تکاملی جانوران نامشخص است. در اشتقاق یافتن آنها از آغازیان عالی تقریبا تردیدی وجود ندارد. اما در حال حاضر تعیین گروهی از آغازیان که اجداد مستقیم جانوران بوده‌اند غیر ممکن است. بیشتر جانوران مانند اغلب گیاهان دارای ساختمان پرسلولی و پیچیده‌ای هستند که دارای بافتها و اندامهای مختلف هستند. زیر شاخه مهره‌داران پیشرفته‌ترین جانوران محسوب می‌شوند.


تصویر

 

خصوصیات زیر شاخه مهره‌داران

بدن دارای سر ، تنه و دم است. اسکلت داخلی دارند و مغز در داخل جمجمه محصور است. جنین نوتوکورد دارد و جانور بالغ دارای نوتوکورد و یا ستون فقرات است. آبششهای حلقی یا شش دارند. دستگاه گردش خون بسته است. قلب دارند و خون دارای گلبولهای سفید و هموگلوبین در گلبولهای سرخ است. دستگاه لنفاوی دارند. دارای کبد و دستگاه و غده‌های داخلی پیشرفته هستند. حدود 50 هزار گونه دارند. این زیر شاخه جزء شاخه طنابداران است. از آنجا که این شاخه شامل انسانها و جانورانی است که اهمیت زیادی برای انسان دارند از هر نظر جالب توجه‌تر از بقیه شاخه‌های جانوری هستند.



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 8 شهريور 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره
برای دانستن اطلاعات ضروری در ماه مبارک رمضان به سایت زیر مراجعه فرمایید.

http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=65867



:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 8 شهريور 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره
برای آگاهی و اجرای 33 آزمایش جذاب علمی خانگی به سایت زیر مراجعه نمایید .

 

http://www.oloom.ir/Download/azemayesh-khanegi.pdf

 



:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 8 شهريور 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره

https://www.uplooder.net/files/f30483a2a6b34dbb22d6b9924626b83b/وسایل-آزمایشگاه.pdf.html

 



:: بازدید از این مطلب : 8
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 8 شهريور 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره

فصل 1 : مخلوط و جداسازی مواد

1. مواد اطراف ما به طور کلی در چند گروه طبقه بندی می شوند ؟ 2 گروه ؛ مواد خالص و مواد مخلوط

2. به چه موادی مواد خالص گفته می شود ؟ با ذکر مثال . موادی که از یک نوع ماده تشکیل شده باشند ، ماده خالص نامیده

می شوند. مثل آب مقطر ، نمک ، شکر و ...

3. به چه موادی مواد مخلوط گفته می شود ؟ با ذکر مثال . موادی را که از دو یا چند ماده تشکیل شده باشند ، مواد ناخالص یا

مخلوط می گویند . مثل آجیل ، شربت آبلیمو ، آب گل آلود و ...

نکته : بیشتر موادی که ما در زندگی با آن ها سر وکار داریم ، آمیخته ای از دو یا چند ماده هستند ) مخلوط ها (

4. مهمترین ویژگی مخلوط ها چیست ؟ یکی از مهمترین ویژگی های مخلوط این است که اجزای تشکیل دهنده ی آن خواص

اولیه خود را حفظ می کنند . به عبارت دیگر خواص مواد قبل از آمیخته شدن با یکدیگر و بعد از آن تغییر نمی کند . برای نمونه

آب نمک مخلوطی از دو ماده آب و نمک است . هنگامی که این مخلوط را می چشیم ، مزه ی آن شور است . خاصیت شوری

مربوط به نمک است ؛ یعنی نمک خاصیت شوری خود را در مخلوط حفظ کرده است . از طرف دیگر اگر مقداری آب نمک را

روی زمین بریزیم ، جاری می شود . جاری شدن از ویژگی های آب است .

5. انواع مخلوط ها را نام ببرید . مخلوط همگن و مخلوط ناهمگن ) محلول (

6. به چه مخلوطی ، همگن گفته می شود؟ مثالی از این مخلوط ها بنویسید . در برخی از مخلوط ها ، ذره های مواد تشکیل

دهنده مخلوط به طور یکنواخت در هم پراکنده اند . این نوع مخلوط ها را مخلوط همگن یا محلول می نامند . مثل آب و نمک

، آلیاژها ، چای شیرین و ...

7. محلول ها چه ویژگی هایی دارند ؟ الف ( در محلول ها اجزای سازنده به طور یکنواخت پخش شده اند . ب ( نمی توان در

یک محلول اجزای سازنده را از هم تشخیص داد .

8.

ب( جامد در مایع : چای شیرین ، آب ونمک / پ ( مایع در مایع : الکل و آب )ضدیخ( ، سرکه و آب / ت ( گاز در گاز : هوا

تمیز)مخلوطی از چندگاز( ، گاز کپسول غواصی / ث ( گاز در مایع : نوشابه گازدار ، اکسیژن محلول در آب دریا

9.

یکنواخت با هم قرار گرفته باشند ،به این نوع مخلوط ناهمگن می گویند. مثل آجیل ، ذرات گرد و غبار درهوا ، آب گل آلود و ...

11 . مخلوط های ناهمگن چه ویژگی هایی دارند ؟ الف ( در مخلوط های ناهمگن اجزا سازنده به طور غیر یکنواخت پراکنده

شده اند . ب ( در بیشتر مخلوط های ناهمگن می توان اجزای آن را از یکدیگر تشخیص داد .

برای هریک از محلول های زیر مثالی ذکر کنید . الف ( جامد در جامد : آلیاژ ها از جمله سکه طلا)مخلوطی از چندفلز( /به چه مخلوطی ، ناهمگن گفته می شود؟ مثالی از این مخلوط ها بنویسید . در صورتی که اجزای سازنده مخلوط به طور غیر

11 . برای هریک از مخلوط های ناهمگن زیر مثالی ذکر کنید . الف ( جامد در جامد : نخود و لوبیا ، آجیل ، موزاییک

ب( جامد در مایع : آب گل آلود ، نشاسته در آب / پ ( مایع در مایع : روغن و آب ، نفت و آب / ت ( جامد در گاز : ذرات

گرد و غبار در هوا ، دوده

 

 

علوم تجربی پایه هشتم فصل 7

11 . سوسپانسیون را تعریف کنید . سوسپانسیون مخلوطی ناهمگن است که در آن ذرات یک جامد به صورت معلق در آب

پراکنده اند . مانند دوغ ، آب لیمو و شربت خاک شیر

11 . اِمولسیون را تعریف کنید . اِمولسیون مخلوطی ناهمگن است که در آن ذرات یک مایع به صورت معلق در مایعی دیگر

پراکنده اند . مثل روغن در آب و یا چربی در شیر

11 . هر محلول حداقل از چند جز ساخته شده است ؟ هر محلول حداقل از دو جزء حل شونده و حلّال تشکیل شده است .

11 . حلّال و حل شونده را تعریف کنید . حلّال ماده ای است که در محلول ، ماده ی دیگر را در خود حل می کند . حل شونده

ماده ای است که در حلّال حل می شود .

نکته : برای تهیه محلول می توان نسبت های مختلفی از حل شونده و حلّال را باهم مخلوط کرد .

16 . مهمترین حلّال چیست ؟ چرا ؟ آب مهم ترین حلّالی است که تا به حال شناخته شده است. زیرا به فراوانی یافت می شود و

مواد بسیاری را در خود حل می کند.

نکته : ماده به سه حالت جامد ، مایع و گاز وجود دارد. هر ماده ای که به هنگام تشکیل محلول تغییر حالت دهد ، حل شونده

است.در محلول های جامد در مایع همیشه جز مایع حلّال و جزدیگر حل شونده است. مثل شکر و یا نمک در آب

نکته : اگر هیچ یک از دو جزء تغییر حالت ندهند ، ماده ای که به مقدار کم تر وجود دارد ، حل شونده خواهد بود.

11 . به چه محلولی سیرشده یا اشباع می گویند؟ به هنگام تهیه محلول ها ، اگر مقدار حل شونده به اندازه ای باشد که حلّال

دیگر قدرت حل کردن آن را نداشته باشد ، مقداری از ماده حل شونده در ته ظرف باقی می ماند . به چنین محلولی سیر شده یا

اشباع می گویند.

11 . انحلالپذیری را تعریف کنید . در یک دما و حجم معین به میزان حل شدن یک ماده در حلّال ، انحلال پذیری می گویند.

19 . منظور از نامحلول بودن یک ماده چیست ؟ در صورتی که قابلیت انحلال یک ماده در حلّالی بسیار ناچیز و یا صفر باشد آن

ماده برای حلّال در نظر گرفته شده نامحلول است. مثلا گچ در آب نامحلول است

.

12 . تاثیر دما را بر انحلالپذیری مواد در آب را بنویسید ؟ مقدار حل شدن بیشتر مواد مانند نمک در آب ، با افزایش دما ، افزایش

خواهد یافت . در حالی که مقدار حل شدن برخی مواد در آب مانند گاز اکسیژن با افزایش دما ، کاهش پیدا می کند . ) آب سرد

اکسیژن بیشتری را در خود جای می دهد (

نکته : گلاب نوعی مخلوط همگن)مایع در مایع ( است. هرسال خانه کعبه را با گلاب ناب قمصر کاشان شست و شو می دهند .

11 . کاغذ

خلاف اسیدها که ترش مزه اند ، مزه گس دارند ( استفاده می شود ، برای تعیین میزان اسیدیته ی مواد ) مقدار اسیدی بودن( و

میزان بازی بودن و در واقع مشخص کردن قدرت اسیدها و بازها نیز استفاده می گردد .

11 . مقیاس

PH ) پی اچ ( چه کاربردهایی دارد ؟ از این کاغذها علاوه بر اینکه برای شناسایی اسیدها و بازها ) مواد بازی برPH چیست ؟مقیاسی برای تعیین قدرت اسید وباز که بین محدوده ی اعداد صفر تا 11 است.

1

 

علوم تجربی پایه هشتم فصل 8

11 . مقیاس

اند و موادی که

محلول قدرت اسیدی بیشتر دارد و هر چه به 11 نزدیک می شویم قدرت بازی محلول بیشتر می گردد.

11 . از کدام ویژگی مخلوط ها برای جداسازی اجزایشان استفاده می شود ؟ در اثر مخلوط شدن دو یا چند ماده تغییری درخواص

آنها بوجود نمی آید. از این ویژگی مهم مخلوط می توان برای جداکردن اجزای سازنده ی آن استفاده کرد.

11 . چه هنگامی می توان اجزای یک مخلوط را از هم جدا کرد ؟ جداسازی اجزای یک مخلوط زمانی امکان پذیر است که

اجزای سازنده مخلوط حداقل در یک ویژگی با هم تفاوت زیادی داشته باشند

PH چگونه قدرت اسید و باز را مشخص می کند ؟ در این مقیاس موادی که PH آن ها کمتر از 1 است اسیدیPH آن ها بیشتر از 1 است بازی محسوب می شوند . در مقیاس PH هر چه به صفر نزدیکتر می شویم.

نکته : برای جداسازی اجزای مخلوط گاهی از روش های ساده و گاهی از روش های پیچیده تر استفاده می شود .

16 . برخی از روش های جداسازی اجزای مخلوط ها را نام ببرید و آن ها را مختصراً توضیح دهید .

الف ( روش صاف کردن : در این روش باید اجزای مخلوط از نظر اندازه با هم متفاوت باشند . در این صورت با قرار دادن صافی

در مسیر حرکت مخلوط ، ذرات کوچکتر از صافی عبور می کنند ولی ذرات بزرگتر نمی توانند از صافی بگذرند در نتیجه اجزا از

هم جدا می شوند. مثل جداسازی مخلوط آب و نشاسته با کاغذصافی ، صاف کردن چای با چای صاف کن و آبکش کردن برنج

ب ( روش سرریز کردن : در این روش اجزای مخلوط باید از نظر جرم با هم تفاوت داشته باشند . به طور مثال برای جدا کردن

آب و روغن می توان از این روش استفاده کرد . در آزمایشگاه اگر مخلوط آب روغن بی حرکت بماند چون روغن از آب سبک

تر است بر روی آب قرار می گرید و می توان با سر ریز کردن و یا با استفاده از قیف جدا کننده یا قیف دکانتور آنها را از هم

جدا کرد . با باز شدن شیر قیف ابتدا روغن و سپس آب خارج می شود.

پ ( روش تقطیر : در صورتی که اجزای مخلوط دارای نقاط جوش متفاوتی باشند ، می توان آن ها را با این روش از هم جدا

کرد . به این ترتیب که با حرارت دادن مخلوط ، ابتدا ماده ای که نقطه جوش پایین تری دارد تبخیر می شود و از ماده ی دیگر

جدا می شود . البته با سرد کردن بخار ماده ای که نقطه جوش پایین تری دارد ، دوباره می توان آن را به حالت اولیه باز گرداند.

11 . جداسازی آب و الکل را با استفاده از روش تقطیر توضیح دهید . در جداسازی آب و الکل به روش تقطیر چون نقطه جوش

الکل کم تر از آب است ، بنابراین بر اثر گرم کردن محلول آب و الکل ابتدا الکل می جوشد و بخار های حاصل از تبخیر آن

پس از سرد به صورت قطره قطره جمع آوری می شود .

11 . چه زمانی از دستگاه سانتریفیوژ برای جداسازی مخلوط ها استفاده می شود ؟ دستگاه سانتریفیوژ که با چرخش و بر اساس

قانون گریز از مرکز

اختلاف دارند ) تفاوت در چگالی دارند( را از هم جدا نماییم . این دستگاه با چرخش بسیار سریع باعث ته نشین شدن و یا

چسبیدن مواد سنگین شده و آن ها را از مواد سبک جدا می کند .

29 . مثال هایی از کاربرد های دستگاه سانتریفیوژ در جداسازی مخلوط ها را بنویسید .

الف ( جداسازی چربی از شیر : با قرار دادن شیر حاوی چربی یا خامه در دستگاه و شروع چرخش ، ذرات چربی که سنگین تر

هستند ، به دیواره دستگاه می چسبند و از شیر جدا می شوند .

ب ( جداسازی اجزای خون : اگر مقداری خون را در لوله ی آزمایش ریخته

بچرخانیم ، گلبول های قرمز به علت سنگین تر بودن در انتهای لوله ، گلبول های سفید و پلاکت ها در میان لوله و مایع زرد

رنگ پلاسما در بالای لوله قرار می گیرند .

عمل می کند ، زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که بخواهیم چند مایع مخلوط با هم که از نظر وزن با همو در دستگاه سانتریفیوز قرار دهیم و سپس



:: موضوعات مرتبط: علوم هشتم , ,
:: بازدید از این مطلب : 28
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 15 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره

فصل 2 : تغییرهای شیمیایی در خدمت زندگی

نکته : همه ی مواد انرژی شیمایی ذخیره شده دارند ؛ به طوری که در اثر تغییرهای شیمیایی و فیزیکی انرژی آن ها تغییر می

کند .

1. تغییرات در چه صورتی فیزیکی محسوب می شوند ؟ چند تغییر فیزیکی مثال بزنید . در تغییرات فیزیکی نوع ذرات)اتم ها و

مولکول ها( تغییر نمی کند بلکه تغییرات در سرعت ، فاصله ، جنبش و ... ذرات نسبت به هم است. به عبارت دیگر تغییرات

فیزیکی تغییرای هستند که تغییراتی که در آن ها شکل ، اندازه وحالات مواد تغییر می کند اما نوع وجنس آن تغییر نمی کند. به

عنوان مثال : انجماد ، شکستن ، تبخیر ، اره شدن و...

1. تغییرات در چه صورتی شیمیایی محسوب می شوند ؟ چند تغییر شیمیایی مثال بزنید . تغییراتی که در آن علاوه برشکل و

حالت مواد نوع مولکول ها نیز تغییر می کند و یا به عبارت دیگر تغییری که طی آن از یک یا چند ماده ، ماده یا مواد شیمیایی

تازه ای به وجود می آید. به طور مثال : سوختن مواد ، زنگ زدن آهن و فاسد شدن گوشت

نکته : در زندگی روزانه ، شاهد تغییر های شیمیایی زیادی در اطراف خود هستیم که بعضی از آن ها مفید و برخی مضر هستند .

1. چند تغییر شیمیایی مضر مثال بزنید . ترش شدن شیر ، فاسد شدن مواد غذایی ، سوختن جنگل ، زنگ زدن آهن ، فرسوده

شدن وسایل و قطعات

1. چرا ترش شدن شیر یک تغییر شیمیایی مضر است ؟ زیرا شیر ترش شده قابل خوردن نیست و باعث هدر رفتن انرژی و

هزینه می شود .

1. چند تغییر شیمیایی مفید مثال بزنید . پختن غذا ، سوخت سوخت ها و تولید انرژی مورد نیاز انسان ، تهیه ماست از شیر

6. چرا پختن غذا یک تغییر شیمیایی مفید است ؟ زیرا کمک می کند تا هضم غذا در بدن ما آسان تر انجام شود .

نکته : تغییرهای شیمیایی چهره روستاها ، شهرها و مناظر طبیعی را با گذشت زمان تغییر می دهد .

نکته : تغییرات ) فیزیکی و شیمیایی ( بر حسب میزان انرژی قبل و بعد از تغییر به دو دسته تغییرات گرماگیر و گرماده طبقه

بندی می شوند .

1 . به چه تغییراتی گرماگیر گفته می شود ؟ چند تغییر گرماگیر مثال بزنید . تغییراتی که انجام آنها با گرفتن انرژی ) گرما (

همراه می باشد . مثل : ذوب ، تبخیر ، تجزیه اکسید جیوه

1 . به چه تغییراتی گرماده گفته می شود ؟ چند تغییر گرماده مثال بزنید . تغییراتی که انجام آنها با آزاد شدن انرژی ) گرما ، نور

،صوت و...( همراه می باشد . مثل : انجماد ، سوختن مواد و انفجار باروت

9. چگونه می توان نشان داد که در یک تغییر شیمیایی انرژی آزاد یا مصرف می شود ؟ با اندازه گیری دما ، قبل و بعد از انجام

واکنش ؛ در صورتی که دما ، بعد از انجام واکنش افزایش یابد ، در این تغییر انرژی آزاد شده است و تغییر گرماده است . اما اگر

دما بعد از انجام واکنش کاهش پیدا کند ، این تغییر با برای انجام شدن ، انرژی مصرف کرده است و گرماگیر می باشد .

 علوم تجربی پایه هشتم فصل 11

12 . چگونه می توان تغییرات شیمیایی را از تغییرات فیزیکی تشخیص داد ؟هر تغییر شیمیایی با نشانه ای همراه است است که

با کمک آن ها می توان تغییرات شیمیایی را از تغییرات فیزیکی متمایز نمود. این نشانه حاکی از تشکیل یک ماده جدید می

باشد.

11 . برخی از نشانه های تغییرات شیمیایی را نام ببرید و برای هر یک مثالی بزنید . 1( ظهور یک رنگ جدید مثال : با قرار دادن

میخ آهنی در محلول کات کبود ، لایه ای از رسوب کات کبود بر روی میخ قرار می گیرید و روکشی قهوه ای رنگ بر روی

میخ مخصوصاً قسمت تیز آن قرار می گیرد. 1( تشکیل یک ماده جامد . مثال با افزودن سرکه به شیر پس از مدتی شیر می

بندد و به حالت لخته در می آید. 1( تشکیل حباب هایی از گاز. مثال : با انداختن قرص جوشان در آب حباب های گار تشکیل

می شود .

نکته : برخی نشانه ها در هر دو نوع تغییر )فیزیکی و شیمیایی (مشاهده می شوند. برای تشخیص تغییر شیمیایی از تغییر

فیزیکی باید به این نکته توجه کرد که در تغییرات فیزیکی ماده جدیدی تولید نمی شود ولی در تغییرات شیمیایی مواد جدیدی

به وجود می آیند.

11 . مشخص کنید هر یک از تغییرات زیر فیزیکی است یا شیمیایی ؟ با دلیل . الف ( تشکیل حباب در اثر جوشیدن آب :

فیزیکی ، زیرا تنها آب از حالت مایع به حالت گاز تبدیل شده است . ب( تشکیل حباب در اثر باز کردن نوشابه : فیزیکی ، زیرا

این گاز ماده جدیدی نیست بلکه تنها گازی که در نوشابه به صورت محلول در مایع بوده خارج می شود. ج ( تشکیل حباب پس

از انداختن قرص جوشان در آب : شیمیایی زیرا قرص با آب واکنش داده است و حباب های گاز کربن دی اکسید از این واکنش

تولید شده است.

11 . چند نمونه از باکتری های مفید را نام ببرید . اَسِتو باکتری که سبب تبدیل انگور به سرکه می شود . لاکتوباسیل که سبب

تبدیل شیر به ماست می شود . همچنین برخی از باکتری های مفید باعث تولید ماست پروبیوتیک می شوند .

11 . چگونه می توان از انرژی شیمیایی مواد استفاده کرد ؟ با تبدیل انرژی شیمیایی به سایر انرژی ها ؛ به طور مثال در سوختن

انرزی شیمیایی به گرما و نور تبدیل می شود . یا در باطری ها انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی تبدیل می شود و سپس مورد

استفاده قرار می گیرد .

نکته : برای استفاده از انرژی شیمیایی مواد ، روش های مختلفی وجود دارد . یکی از این روش ها سوزاندن مواد است .

11 . منظور از سوختن چیست ؟ سوختن چه کاربردهایی در زندگی دارد ؟ سوختن تغییری شیمیایی است که با تولید نور و گرما

همراه است . از همین رو انسان ها برای گرم کردن خانه ها ، پختن غذا ، به حرکت در آوردن خودروها و کارهای بسیار دیگری

، موادی مانند چوب ، ذغال سنگ ، نفت ، گازوئیل و گاز طبیعی را می سوزانند .

16 . چرا باید سوختن مواد را کنترل کرد ؟ زیرا در غیر این صورت نمی توانیم از انرژی شیمیایی آزاد شده ی آن ها به درستی

استفاده کنیم . حتی گاهی ممکن است سوختن گسترش یابد ، به طوری که کنترل آن ها از دست ما خارج شود که در آن

صورت خسارت های زیادی به بار می آورد . برای نمونه آتش سوزی در جنگل ها ، مزارع و کارخانه ها و ... نتیجه سوختن

کنترل نشده است .

 

علوم تجربی پایه هشتم فصل 11

11 . موارد لازم برای واکنش سوختن آن چیست ؟ برای سوختن نیاز به ماده سوختنی ، اکسیژن و گرما است .

نکته : اگر یکی از سه مورد لازم برای سوختن موجود نباشد ، سوختن انجام نمی شود .

11 . برای خاموش کردن آتش چه کارهایی می توان انجام داد ؟ برای خاموش کردن آتش باید یکی از موارد مورد نیاز برای

سوختن را حذف کرد : الف ( دور نمودن مواد سوختنی از آتش یا حذف سوخت مانند قطع نمودن درختان در آتش سوزی جنگل

ها یا بستن شیر گاز در منازل . ب ( جلوگیری از رسیدن اکسیژن یا حذف اکسیژن مانند ریختن ماسه و یا انداختن پتو بر روی

آتش . پ ( سرد کردن آتش یا حذف گرما مانند ریختن آب بر روی آتش .

19 . گازهای اصلی تشکیل دهنده ی هوا را با ذکر درصد نام ببرید . 1. نیتروژن ) 11 درصد ( 1. اکسیژن ) 11 درصد ( 1. آرگون

2 درصد( / 2/9 درصد ( 1. کربن دی اکسید ) 21 (

نکته : آب اکسیژنه یا هیدروژن پر اکسید مایعی بی رنگ ، بسیار سمی و به شدت سوزش آور است . در صنعت از محلول آب

اکسیژنه در آب برای سفید کردن پارچه های رنگی و خمیر کاغذ و در بیمارستان ها برای ضد عفونی کردن زخم ها استفاده می

شود . این محلول ها در بطری های تیره در آزمایشگاه ها و بیمارستان ها نگاه داری می شود . محلول آب اکسیژنه بر اثر گرما

یا تابش نور به آب و گاز اکسیژن تجزیه می شود .

12 . اجزای یک تغییر شیمیایی را نام برده و آن ها را توضیح دهید . واکنش دهنده و فرآورده ؛ درهر تغییر شیمیایی ماده یا مواد

تازه ای بوجود می آید. به این ماده یا مواد جدید فرآورده های تغییر شیمیایی می گویند . موادی که آغاز کننده تغییر شیمیایی

هستند. واکنش دهنده ها یا واکنش گرها گفته می شوند.

نکته: پارافین به دسته ای از مواد به نام هیدروکربن ها تعلق دارد. هیدروکربن ها از دو عنصر کربن و هیدروژن تشکیل شده اند.

11 . واکنش سوختن شمع را بنویسید و اجزای واکنش را مشخص کنید . شمع از جنس پارافین است و در حضور شعله و

اکسیژن می سوزد و گاز کربن دی اکسید ، بخار آب ، نور و گرما تولید می شود .

در این تغییر شیمیایی گاز اکسیژن و شمع که دچار تغییر شیمیایی شده اند ، واکنش دهنده محسوب می شوند و بخار آب و گاز

کربن دی اکسید که در اثر تغییر شیمیایی تولید می شوند ، فراورده واکنش محسوب می شوند .

11 . چگونه بر اثر سوختن مواد ، گاز کربن مونوکسید تولید می شود ؟ در اثر سوختن چوب و گاز در فضای بسته یا اتاقی که در

آن هوا جریان ندارد ، علاوه بر کربن دی اکسید و بخار آب ، گاز کربن مونوکسید نیز تولید می شود .

11 . گاز کربن مونوکسید چه خطراتی دارد ؟ چگونه می توان از بروز این خطرات جلوگیری کرد ؟ کربن مونوکسید یک گاز بی

رنگ ، بی بو و بسیار سمی و کشنده است . به طوری که هر گاه یک نفر به مدت چند دقیقه در معرض این گاز قرار بگیرد ،

مسموم می شود و ممکن است بمیرد . از این رو همواره باید در اتاقی که شومینه و بخاری روشن است ، هوا جریان داشته باشد.

به این منظور بهتر است پنجره ها را اندکی باز نگه دارید .

نکته : سالیانه حدود 922 نفر از هموطنانمان قربانی گاز کربن مونوکسید می شوند .

 علوم تجربی پایه هشتم فصل 12

11 . انرژی فعال سازی را تعریف کنید . به حداقل انرژی لازم برای شروع یک واکنش شیمیایی گرماده انرژی فعال سازی می

گویند.به طور مثال انرژی گرمایی لازم برای روشن شدن چوب کبریت بر اثر اصطحکاک حاصل می گردد.

11 . برخی از روش هایی که می توان با آن ها گرمای لازم برای سوختن مواد ) انرژی فعالسازی ( را فراهم کرد را بنویسید .

بیشتر اوقات از شعله برای تامین این گرما استفاده می شود ولی از روش های دیگری نیز می توان استفاده نمود . مثلاً از طریق

اصطحکاک به عنوان مثال با اصطحکاک بین سرچوب کبریت و سطح کبریت . روش دیگر جرقه زدن است . مثلاً در موتور

اتومبیل ها برای سوختن بنزین از جرقه ای که توسط شمع زده می شود ، استفاده می گردد . همچنین می توان از ضربه زدن

نیز بهره برد؛ مثلاً برای انفجار باروت از ایجاد ضربه استفاده می شود .

16 . چرا نباید هنگام پر کردن باک خودرو در پمپ بنزین از تلفن همراه استفاده کرد ؟ کارشناسان معتقدند هنگام مراجعه به

پمپ بنزین یا گاز باید تلفن همراه را خاموش کرد و هیچ گونه تماسی با آن برقرار نکرد ، چراکه استفاده از این دستگاه ارتباطی

در این مکان ها خطر انفجار را به همراه دارد . امواج الکترومغناطیس گوشی تلفن همراه به هنگام برقراری تماس، تشدید و

پرتوان شده و احتمال انفجار در این مکان ها افزایش می یابد . کوچکترین اصطکاک در پمپ های بنزین ممکن است باعث بروز

حادثه شود؛ چراکه بخار ناشی از بنزین در محل پمپ بنزین خاصیت اشتعال بسیار زیادی دارد .

11 . بدن ما چگونه انرزی مورد نیاز برای انجام فعالیت هایش را به دست می آورد ؟ مواد غذایی نیز مانند مواد دیگر ، انرژی

شیمیایی دارند . به طوری که با سوزاندن آن ها می توان گرما تولید کرد . انسان ها نیز انرژی مورد نیاز خود را برای راه رفتن ،

فکر کردن ، کار کردن و ... با سوزاندن مواد غذایی که می خورند ، به دست می آورند .

11 . کاتالیزگر را تعریف کنید . کاتالیزگرها موادی هستند که سرعت واکنش های شیمیایی را افزایش می دهند .

19 . مثال هایی از تاثیر کاتالیزگر ها بر سرعت واکنش ها بنویسید . افزودن زنگ آهن سرعت تجزیه شدن آب اکسیژنه را

افزایش می دهد به طوری که حباب های زیادی در آب اکسیژنه ایجاد می شود. بنابراین در این جا زنگ آهن کاتالزگرآب

اکسیژنه محسوب می شود. خاک گلدان به عنوان کاتالیزگر عمل می کند و به سوختن حبه قند کمک می کند. آنزیم ها

که به کاتالزیگر های زیستی معروف اند باعث سرعت بخشیدن به واکنش های درون بدن می شوند.

12 . آنزیم چیست ؟ و چگونه باعث آزاد شدن انرژی مواد غذایی در بدن می شود ؟ در بدن موجودات زنده کاتالیزگرهای

گوناگونی به نام آنزیم وجود دارند . آنزیم ها سبب می شوند تغییرات شیمیایی در بدن موجودات زنده سریع تر انجام شوند .

گلوکز نیز در بدن موجودات زنده در حضور آنزیم با اکسیژن هوا ترکیب و ضمن آزاد کردن انرژی به کربن دی اکسید و بخار

آب تبدیل می شود .

11 . چرا سوزاندن سوخت های فسیلی و چوب باعث آلوده شدن هوا می شود ؟ در اثر سوختن این مواد گاز کربن دی اکسید

تولید می شود . در نتیجه درصد کربن دی اکسید از مقدار طبیعی آن در هوا بیشتر می شود و هوا آلوده می گردد .

11 . چگونه می توان یک باطری ساده ساخت و از انرژی شیمیایی مواد سازنده باطری استفاده کرد ؟ اگر فلزهای مس و آهن را

در شرایط مناسب به طور غیر مستقیم به یکدیگر متصل کنیم ) مثلاً تیغه آهنی و مسی را در لیمو قرار می دهیم و آن ها را به

صورت سری به لامپ وصل می کنیم ( ، می توانیم انرژی الکتریکی تولید کنیم . در واقع ما یک باطری ساخته ایم که با تغییر

های شیمیایی که در آن رخ می دهد ، انرژی شیمیایی مواد به شکل جریان الکتریکی آزاد می شود .

 


علوم تجربی پایه هشتم فصل 13

نکته : در خودرو ، تلفن همراه و ساعت انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی ، نورانی و ... تبدیل می شود .

11 . برای شناسایی گازهای زیر چه روش هایی را می توان به کار برد ؟ . الف ( شناسایی گاز کربن دی اکسید: برای تشخیص

گاز کربن دی اکسید از محلول صاف شده آب آهک استفاده می شود.این گاز محلول زلال و شفاف آب آهک را کدر و شیری

رنگ می کند. ب ( شناسایی گاز اکسیژن : برای شناسایی گاز اکسیژن از کبریت نیمه افروخته استفاده می شود. زیرا کبریت

نیمه افروخته در ظرف محتوی اکسیژن ، دوباره شعله ور می گردد. پ ( شناسایی گاز هیدروژن: برای شناسایی گاز هیدروژن

کبریت افروخته ای را به ظرفی که محتوی گاز است نزدیک می کنیم. در صورتی که انفجار خفیفی رخ داد ،گاز موجود در آن

ظرف هیدروژن می باشد .

11 . انرژی شیمیایی چگونه می تواند باعث انجام کار گردد ؟ مثالی در این زمینه بنویسید . در صورتی تغییرات شیمیایی باعث

حرکت اجسام شوند ، کار رخ می دهد . در واقع انرژی شیمیایی به انرژی حرکتی تبدیل می شود و باعث انجام کار می گردد .

به طور مثال با انداختن یک قرص جوشان در یک ظرف و بستن درب ظرف بر اثر تولید گاز و ایجاد فشار ، قوطی به حرکت در

خواهد آمد . تغییر شیمیایی انجام شده در این واکنش به صورت زیر است :

گاز کربن دی اکسید + نمک ویتامین C + جوش شیرین



:: موضوعات مرتبط: علوم هشتم , ,
:: بازدید از این مطلب : 146
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : 15 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره

انواع روشهای جهت یابی:

1-جهت یابی به وسیله ساعت مچی:

عقربه ساعت شمار را طوری به سمت خورشید بگیرید که در امتداد جهت تابش باشد یا به عبارتی سایه آن درست زیر عقربه قرار بگیرد. از مرکز ساعت به سمت ساعت 12 یک خط فرضی با نوک انگشتتان ترسیم کنید، نیم ساز زاویه بین این خط فرضی و عقربه ساعت شمار جنوب را به شما نشان خواهد داد با دانستن جنوب شما می توانید بقیه جهت ها را پیدا کنید.

2-جهت یابی بوسیله شاخص:

یک چوب را به طور عمودی در زمین فرو کنید سایه سر چوب را با یک تکه سنگ بر روی زمین علامت بزنید. پس از حدود 20 تا 30 دقیقه سایه سر چوب را که تغییر کرده علامت گذاری کنید. به وسیله خطی این دو نقطه را به یکدیگر وصل کنید. یادمان باشد که سایه از مغرب به مشرق حرکت می کند چون خورشید از شرق طلوع و در غرب غروب می کند. حال پای چپ خود را در سایه اول و پای راست خود را در سایه دوم قرار دهید در این حالت روبه روی سمت شمال است پشت سر جنوب سمت راست شرق و غرب سمت چپ شما است.

3-مقطع درختان:

اگر مقطع درخت بریده شده ای را ببینید تعدادی دوایر متحدالمرکز مشاهده خواهید کرد. که هر یک از آنها نشانه یک سال عمر درخت می باشد. دایره های نشان دهنده عمر درخت در یک سمت به هم نزدیکتر و در سمت دیگر از هم دور خواهند شد سمتی که دوایر از هم دور خواهند شد سمت جنوب و سمتی که دوایر به هم نزدیک می شوند شمال است. (در نیمکره جنوبی عکس این پدیده صحیح است).

4-لانه مورچه ها:

مورچه ها در هنگام خانه سازی خاک لانه خود را به سمت جنوب می ریزند تا در هنگام وزش بادهای شمال غربی خاک به لانه شان برنگردد. پس می توان نتیجه گرفت که تل خاک کنار لانه مورچه جهت جنوب را به ما نشان می دهد با دانستن جنوب بقیه جهت ها را می‌توانید پیدا کنید.

5-ذوب شدن برف ها:

چون در نیمکره شمالی آفتاب از سمت جنوب می تابد قله ها در دامنه جنوبی خود برف کمتری دارند پس سمت جنوب را به ما نشان می دهد. در زمین تخت معمولا ارتفاع برف در سمت جنوب بیشتر است. اما توجه داشته باشید که این روش به علت موقعیت های آب و هوایی گوناگون و همچنین جهت و موقعیت زمین همیشه صادق نیست.

6-پوست درختان:

پوست درختان در جهتی که به سمت جنوب قرار دارند به علت تابش بیشتر نور آفتاب پررنگ تر و همچنین ضخیم تر است. ضمنا" شاخه هایی از درختان که به سمت جنوب هستند پررنگ تر و با برگ های سبزتر است

7-جهت یابی به وسیله دب اکبر:

صورت دب اکبر یا هفت برادران هفت ستاره می باشند که به شکل ملاغه در آسمان قرار گرفته اند. چنانچه دو ستاره آخر یعنی لبه ملاغه را در نظر بگیرید و به وسیله یک خط فرضی آنها را به هم وصل نموده و 5 برابر ادامه دهید این خط به ستاره قطب شمال می‌رسد.



:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 14 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره
یتریک اسید=جوهر لیمو                                        سدیم نیترات=شوره خاک

سولفوریک اسید =جوهر گوگرد ،روغن زاج                     سدیم سولفات= نمک گوبر    

کلریدریک اسید=جوهر نمک                                         دی نیتروژن اکسید= گاز خنده

استیک اسید=جوهر سرکه                                          جیوه=سیم آب

فرمیک اسید= جوهر مورچه                                        جیوه کلرید(II) سوبلیمه

کلسیم اکسید= آهک زنده                                          سرب استات=شکر سرب

کلسیم هیدرواکسید= آب آهک -شیر آهک                    سرب منو اکسید= لیتارژ

کلسیم سولفات= سنگ گچ،ژیپس                               پتاسیم نیترات=شوره قلمی

کلسیم کربنات=گل سفید ،سنگ آهک                          پتاسیم کربنات=پتاس

منیزیم سولفات=نمک اپسوم                                       گرافیت=سرب سیاه

منیزیم سیلیکات= پنبه کوهی                                      نقره نیترات=سنگ جهنم

آلومینیم پتاسیم سولفات=زاج سفید                            باریم هیدروکسید=آب باریت

آلومینیم پتاسیم سیلیکات= پنبه نسوز                         آهن سولفات(II)=زاج سبز

آمونیم کلرید= نشادر                                                 روی سولفید=بلاند                      

روی اکسید =سفید آب روی                                       روی سولفات=نمک روی



:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 14 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره

 

دانلود فایل مراحل زایمان عقرب

۱



:: بازدید از این مطلب : 8
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 14 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره
 

 

 



:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : 14 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره
دانلود فایل ها 

فایل 1 نسخه ی 6.14همه  پارتها-

فایل 2  همه پارتها



:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 14 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره
دريافت زمين شناسي

فايل 1

فايل 2



:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 14 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره
 

دانلود



:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 14 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره

  1. لغت کانگرو چه معنی میدهد؟

    کانگرو به معني: نمي فهمم چه مي گويي است.
    جمس کوک کاشف استراليا ،هنگامي که در سا ل 1770 قدم به خاک استراليا گذاشت، از ديدن کانگورو خيلي تعجب کرد و از بوميان که به استقبالش آمده بودند پرسيد: نام اين حيوان چيست ؟ بوميان در جواب گفتند: کانگورو
    چرا كانگورو فقط در استراليا هست ؟

    تا دويست سال پيش اصلاً كسي از ما نمی دانست كه در جهان، جانوري به نام كانگورو زندگي مي كند، ولي اين پويندگان و سكناگزيدگان سرزمين استراليا بودند كه دويست سال پيش، اين حيوان را براي نخستين بار يافتند. كانگورو كيسه اي دارد كه مشخصه بارز اين جانور، همين كيسه مخصوص است. البته بسياري از پستانداران داراي كيسه اي همانند كانگورو هستند. استراليا و جزاير همسايه اين قاره جايي است كه بيشتر حيوانات كيسه دار در آنجا زندگي مي كنند. اين قبل جانداران، راسته اي از حيوانات را تشكيل مي دهند كه به زبان علمي آنها را (مارسوپيلز) مي خوانند. اين نام از واژه لاتيني مارسوپيوم گرفته شده است كه معناي كيسه مي دهد. مارسوپيلز يعني كيسه داران. تاريخ پيدايش نخستين پستانداران به عصر ديناسورها يعني بيش از 100 ميليون سال پيش باز مي گردد. پستانداران به دو گروه تقسيم مي شدند: كيسه دارن و جفتداران
    جفتداران به پستانداري مي گويند كه نوزادش در حالت جنيني داراي جفت است، جفتي كه بوسيله آن تغذيه مي كند. اما كيسه داران جفت جنيني ندارند، بلكه رويان بسيار زود و نارس از شكم مادر بيرون مي آيد تا سپس بقيه مراحل رشد و تكامل را در كيسه مخصوص مادر بپيمايد.
    پس مي بينيد كه در كيسه داران، كيسه نقش جفت در رحم را بازي مي كند. زماني كه در آب و هواي زمين تغيير روي داد، ديناسورها به نابودي گراييدند. آنگاه برشمار پستانداران افزوده شد و اين جانداران از جهات بسياري تكامل يافتند. ديگر از آن پس اين پستانداران بودند كه برزمين حكمراني مي كردند. البته پستانداران جفتدار بيشتر از كيسه داران در عرصه زندگي موفقيت داشتند، چون به لحاظ مغز، پيشرفته تر بودند. در ضمن براي رشد جنين، شكم مادر بمراتب شايسته تر و مناسبتر است تا درون كيسه. در بسياري از نقاط جهان، چون كيسه داران نتوانستند با ديگر پستانداران در صحنه رقابت زيست، برابري كنند، منقرض شدند. اما در استراليا و آمريكاي جنوبي چنين رخ نداد. دانشمندان براين باورند كه استراليا روزي به جنوب شرقي آسيا متصل بود. چنين چيزي بوسيله زنجيره اي از جزاير و يا وجود برزخي در روزگار قديم، ممكن بود. بنابر اين، مي توان گفت كه كيسه داران هنگامي در استراليا پخش شدند كه در آنجا هنوز جفتداران تكامل يافته اي وجود نداشتند. در چنين محيطي كه از تكاپوي رقابت تهي بود، كيسه داران رشد كردند و به اشكال و اقسام گوناگوني در آمدند.

    کانگوروها را بشناسیم

    کانگورو جانوری از راسته کیسه‌ داران علفخوار (Diprotodontia) از خانواده دراز‌پایان (Macropodidae) است که در استرالیا و گینه نو زندگی می‌کند.
    در بزرگترين جزيرۀ دنيا، استراليا، 53 نوع كانگورو از اندازه يك موش تا اندازه يك انسان وجود دارد.
    پاهاي عقب كانگوروها بسيار بزرگتر از دستهاي آنهاست. دم قوي آنها باعث مي‌شود كه بتوانند خودشان را نگه دارند و زمين نخورند.
    نوزاد كانگورو بسيار كوچك و شبيه دانه لوبيا است. بچه كانگورو بعد از به دنيا آمدن، به شكم مادرش مي ‌چسبد. آن وقت خودش را در مدت 3 دقيقه بالا مي‌كشد و به كيسه شكم مادرش مي‌رساند. او در آنجا شير مي‌خورد نوزاد کانگورو در هنگام تولد جثه‌ای بسیار کوچک دارد که قطر آن از دو سانتیمتر بیشتر نمی‌شود. نوزاد کانگورو در مرحله بسیار ابتدایی از شکل گیری جنین به دنیا می آید؛ فقط 7 هفته بعد از انعقاد نطفه و این در حالیست که رشد کاملش بیشتر از 9 ماه طول میکشد!!
    جالب است بدانید نوزاد انسان اگر زودتر از 23 هفتگی به دنیا بیاید معمولا زنده نمی ماند! . کانگوروی ماده معمولا بطور دائم باردارد و به طرز شگفت انگیزی می تواند رشد جنین را متوقّف کند.
    درکانگوروی قرمز، نخستين بارداری فصل دوره ای 33 روزه است که پس از آن، نوزاد ناقص خود را از ديواره ی شکم بالا می کشاند و به درون کيسه ی موجود در آنجا می رود تا خود را به يکی از دهانه های غدد شيری موجود در درون اين کيسه برساند . در اين هنگام مادر دوباره باردار می شود اما وجود نوزاد در حال رشد شيرخوار، سبب می شود که رشد و نمو جنينی که در مرحله ی حدود يکصد سلولی است متوقف بماند ( توقف رشد يا دياپوز ) اين مدت توقف، حدود 235 روز است و در طول آن بچه ای که در کيسه زندگی می کند به مرحله ی نسبتا کاملی می رسد . بعد از گذشتن اين دوره، رشد جنين در داخل رحم ادامه می يابد حدود يک ماه بعد از خروج بچه ی داخل کيسه، فرايند قبلی تکرار می شود . جالب آنکه وقتی جنين دوم متولد شود و به درون کيسه برود هنوز هم بچه ی اول گاه به گاه به داخل کيسه بر می گردد در اين هنگام مادر دارای سه فرزند با سه سن متفاوت است : يکی راه می رود، ديگری در کيسه ی زير شکم ساکن است و سومی مرحله ی انتظار را در رحم می گذراند . کانگورو می تواند همزمان دو نوع شير ـ شير کم پروتئين و پرچربی برای بچه مسن تر و شير سرشار از پروتئين و کم چرب برای بچه تازه متولد شده ـ توليد کند، به تاخير افتادن لانه گزينی موجب می شود که بلاستوسيست به مدت چند هفته تا چندماه در حالت خفتگی باقی بماند در مورد بسياری از پستانداران ( مانند خرس، خوک، سمور، گورکن، خفاش و بيشتر گوزن ها ) عقب افتادن زمان لانه گزينی سلول تخم، راهی برای درازتر کردن دوران بارداری است تا نوزادان در زمانب متولد شوند که شرايط برای زيست آنها کاملا مناسب باشد .
    كانگوروها در طول روز كه هوا گرم است، ‌استراحت مي‌كنند و در شب‌ها حركت مي‌كنند. آنها مدت زيادي براي حمام كردن در آب مي‌مانند.
    كانگورها خودشان را با پنج انگشت پنجه ‌شان تميز مي‌كنند. عمر آنها تقريباً 15 سال است. كانگورها مانند كوالاها، برگ‌ها، شكوفه‌ها و شاخه‌هاي درخت‌ها را مي‌خورند، اما غذاي مورد علاقه‌شان علف تازه است.
    آنها با اولين علامت خطري كه ببينند، صداي بسيار بلندي از خودشان درمي‌آورند و پاهاي خميده‌شان را به زمين مي‌كوبند. آنها براي فرار كردن از دشمن، مانند فنر جمع مي‌شوند و مي‌پرند. دم آنها باعث مي‌شود كه در حال فرار، تعادل‌شان را حفظ كنند و به زمين نيفتند. آنها در هر بار پريدن، حدود 3 متر به هوا بلند مي‌شوند و 9 متر به جلو مي‌پرند. اگر كانگورو مسابقه بدهد، سرعتش به 54 كيلومتر در ساعت مي‌رسد. بزرگ‌ترین نوع کانگورو کانگوروی قرمز است. کانگوروی خاکستری نوع دیگریست که تقریباً به بزرگی کانگوروی قرمز می‌شود. كانگورو ها بصورت گله حركت مي كنند و در روي دوپاي دراز عقبي مي جهند . دو پاي عقبي كانگورو آنقدر قوي است كه مي تواند با سرعت 48 كيلو متر در ساعت بدود .

    در کانگوروها , چهار گونه ی مختلف وجود دارد که عموماً به آنها کانگورو می گويند :

    1) کانگوروی قرمز(Macropus rufus ) ,

    2 ) کانگوروی خاکسترس غربی (Macropusfuliginosus)

    3) کانگوروی خاکستری شرقی(Macropusgiganteus)

    4) کانگوروی آنتلوپن(Macropusantilopinus)



:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 14 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره

روی متن نمونه سوال1 کلیک کنید

روی متننمونه سوال 2 کلیک کنید

روی متن نمونه سوال 3 کلیک کنید

روی متن نمونه سوال 4 کلیک کنید

 



:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 14 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره
تاریخ انتشار : 14 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره
سوالات علوم نهم فصل اول

سوالات علوم نهم فصل دوم

سوالات علوم نهم فصل سوم



:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 14 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره

فصل 1

فصل 2

فصل 3

فصل 4

فصل 5

فصل 6

فصل 7

فصل 8

فصل 9

فصل 10

فصل 11

فصل 12

فصل 13

فصل 14

فصل 15



:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 14 آبان 1395 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 10 صفحه بعد